NBG-51
“Ik ben de Heer, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb”
De beginzin van de 10 geboden.
Dit is geen “gebod”, maar een introductie.
Hier identificeert en autoriseert de spreker zich : God maakt zich bekend als diegene die jou bevrijding gaf uit benauwenis.
Na deze “identificatie” volgen 10 richtlijnen hoe buiten “gevangenschap” te blijven. Want er zijn veel zaken waar je in verstrikt kunt raken , die je denken en doen beperken.
Ofwel , je kunt dus zelf een bijdrage leveren aan je vrijheid….
Het bevrijdingsvoorbeeld heeft een letterlijke èn een figuurlijke component.
Die figuurlijke component houdt in dat je zelfs in “gevangenschap” los kan komen van je ellende , er bovenuit kan stijgen , zelfs zonder dat je voel- en zichtbare gevangenschap beëindigd wordt. Of waar je leeft in een cultuur waar je niet kan zeggen wat je denkt….
Dan gaat het om je innerlijke vrijheid !
Andersom kan ook : dat je als schijnbaar vrij mens gevangen bent in bijv. een verslaving.
- Aantekeningen
- 1- – De spreker identificeert zich als “Ik ben Jahwè”. Dat is voor ons een onbegrijpelijk diep iets
- * Als ik zeg ik ben André B uit C , in land D identificeer ik me , voor onbekenden en voor officiële instanties als ik bijpassende documenten kan laten zien.
- * Wanneer ik zeg “ik ben André” dan is dat voor een kleine kring duidelijk met wie ze te doen hebben , inklusief mijn eigenaardigheden.
- * En als ik zeg “ik ben” , dan is dit voor mezelf , verklaar ik mezelf een bewust wezen , al kan ik amper uitleggen wat dit inhoudt , misschien alleen dat ik kan nadenken , over mezelf , anderen , de wereld.
- ( Heeft een dier bewustzijn ? Waar is mijn bewustzijn als ik slaap ? )
- * Als God zegt “ik ben ik ben” , dan is dat alsof hij uitdrukt het absolute bewustzijn te zijn : ik ben het “ik ben”. Daar kunnen wij niet bij…. Voor ons ondoorgrondelijk , niet kenbaar.
- Hoeft ook niet , want hij maakt zich wel her-kenbaar door er aan toe te voegen “….die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb”. Zijn “handelsmerk” is blijkbaar dat hij bevrijd heeft…
- En bevrijden zal uit benauwdheid , want “ik ben Jahwe” mag ook vertaald worden als “ik ben die ik zal zijn”
- 2- – Elders in de Bijbel staat een tekst als “Ik zal u in de ruimte stellen”
- Deze ruimte en innerlijke vrijheid hebben alles met elkaar te maken , kunnen vlgs mij als synoniemen worden gezien.
- Ruimte is een kernbegrip. Iedereen wil ruimte voor zich hebben , ruimte om (er) te zijn
- 3- – Maar als ruimte oeverloos is , ervaren we dat als verwarrend / bedreigend. (Je bent in de woestijn !) Je kunt alle kanten op , maar in welke richting moet of kan je gaan om aan te komen bij een gewenst doel ?
- In overdrachtelijke zin : hoe moet/ kan ik handelen in bepaalde leven-situaties. Je kunt in principe alle kanten op , maar wat is de optimale houding , hoe heb je de meeste kans ergens goed uit te komen ?
- Nou , voor enige belangrijke kwesties volgen na de intro dan tien adviezen (richtingwijzers) !
Zie verder nog het hfdst “Invulling“