t.09.18- Rijden op benzine/diesel of Waterstof

  • *1   Gegevens
  • (Opm :  het valt ook hier niet mee om konsistente gegevens te vinden !)
  • –  Waterstof :  bij verbranding van 1 kg H2 wordt 9 kg H2O gevormd (af te leiden uit chemische formule)
  • Algemeen wordt ermee gerekend dat je met 1 kg H2 wel 100 km kan rijden (zie hieronder “Proefrit met Hyundai Nexo)
  • –  Benzinehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine  spreekt van een mengsel van koolwaterstoffen met doorgaans 4…12 koolstofatomen
  • Een belangrijk onderdeel van benzine is octaan ,  met de chemische formule C8H18 .
      • Uit deze chemische formule kun je afleiden dat bij de volledige verbranding van 1kg C8H18 er ca 3,09 kg CO2 vrijkomt en 1,42kg H2O.
    • Vlgs https://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/co2 moet je rekenen met 3,189 kg CO2 uit 1 kg benzine (met r = 0,75 is dit 2,392 kg CO2 per liter benzine).
      Deze laatste waarde houd ik aan omdat benzine meer inhoudt dan C8H18
      • * Dan geeft een benzine-auto met 1 : 15   ca 159 gr CO2/km
  • –  Diesel
  • Vlgs  https://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselolie  geeft 1 ltr diesel ca 2,3kg CO2 .
  • Met  r ~0,8 kg/dm3 komt er bij volledige verbranding van 1kg diesel ca  2,88 kg CO2 vrij
    • Vergelijk   https://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/co2 :  1 liter diesel weegt 835 gram. Diesel bestaat voor 86,2% uit koolstof, of 720 gram koolstof per liter diesel. Om deze koolstof te verbranden tot CO2 is 1920 gram zuurstof nodig (faktor 8/3). De som is dus 720 + 1920 = 2640 gram CO2/liter diesel ,  ofwel 3,16kg CO2 per kg diesel (11% meer dan die 2,88 hierboven ;  komt door de onnauwkeurige begin-gegevens)
      • Voor een diesel-auto met 1 : 18 komt dit neer op 128 gr CO2/km.
      • Gezien de rookpluimen is de verbranding bij veel diesel-auto’s lang niet volledig….. (Dit roet geeft fijnstof)
  • Geen gegevens voor bijbehorende H2O-uitstoot. Maar als je aanneemt dat de resterende 13,8% in die 1 kg diesel allemaal H is ,  levert je dat 1,24 kg H2O uitstoot
  • Samenvatting voor een rij-afstand van 100 km :                          [  H2O      CO2
  • waterstof :       1 kg/100 km  geeft 9 kg H2O                [   1
  • benzine : r = 0,75 kg/ltr   1 ltr/15 km     geeft 7,1 kg H2O en 15,9 kg CO2     [  0,788   1,755
  • diesel :  r = 0,8 kg/ltr  1 ltr/18 km  geeft 5,1 kg H2O en 12,6 kg CO2     [  0,566   1,4
  • *2   Verkeer in NL :
  • –  In 2015 bedroeg de Nederlandse brandstof-konsumptie in het wegverkeer  5.200 miljoen liter benzine en  6.700 miljoen liter diesel.
  • Dat levert een uitstoot van
    • 12.438 miljoen kg CO2 (=5200.106 x 2,392) uit benzine ,  èn
    • 15.410 uit diesel (=6700.106 x 2,3)
  • Samen ~27.800 miljoen kg CO2 (bijna 28 megaton !)
    • plus ~12 megaton waterdamp (berekend met bovenstaande verhoudingen tussen de H2O- en CO2-gewichten)
  • Als dit allemaal door waterstof-auto’s verreden zou zijn kom je op ~18,5 miljoen ton waterdamp uitstoot.
      • (weer berekend met bovenstaande verhoudingen tussen de H2O- en CO2-gewichten)
    • Bij benzine en diesel komt dus goed 1/3 minder H2O vrij dan bij de waterstof-auto
      • (Het vrachtverkeer reed natuurlijk veel minder zuinig dan 1 : 18. Dit doet er niet echt toe als we aannemen dat de gewichtsverhoudingen blijven gelden ,  alleen de bijbehorende km’s kloppen dan niet….)
  • Dus uit “Fossiel” bijna 28megaton CO2  plus  12 megaton H2O   
  • tegenover  18,5 megaton H2O uit Waterstof
    • Dan ziet het er naar uit dat er milieuwinst geboekt wordt als je op H2 zou kunnen rijden.
      • (Vergelijk Techn.Weekblad 2019-02-01, pag.13 :  van 130 km/hr naar 120 max snelheid levert 0,3 megaton CO2-besparing.  Kennelijk al de moeite om in de Tweede Kamer over te praten….)

  • **  De kernenergie-lobbyist ing A Cloosterman stelt in zijn artikel “Waterstof, dit middel kan erger zijn dan de (CO2) kwaal dat voor het maken van voldoende H2 er te veel water van drinkwaterkwaliteit nodig zou zijn ! 
      • in dit artikel maakt hij de behoefte aan H2 door een “rekenfout” 15x te groot !
        • (dit is na te rekenen op basis van de gegevens in zijn eigen stuk)
  • De hierboven berekende toename van 18,5 miljoen ton is minder dan 2% op onze drinkwater-produktie van 1.100 miljoen ton.

**  Als een bezwaar tegen verbrandingsmotoren wordt ook wel opgevoerd dat er (tgv de hoge verbrandingstemperaturen) ook stikstofoxyden gevormd worden :  en met name lachgas (N2O) is een broeikasgas [S.47]
Hoe dit zit met een brandstofcel ,  weet ik niet

………………………….………………………………………………………………………

Ter illustratie :  Proefrit Hyundai Nexo
De proefrit vond plaats in Noorwegen, waar de maximumsnelheden laag liggen. Mede daarom werd het door Hyundai beloofde gemiddelde verbruik van 0.9 kg waterstof per 100 km in de praktijk gerealiseerd. Dan is het mogelijk om 650 km op een volle tank waterstof (totaal 157 liter ,  dus max 414 atm) af te leggen.
Een leuk detail :  de boordcomputer geeft aan hoeveel lucht is gezuiverd (de brandstofcel vereist schone lucht en filtert dit daarom) en hoeveel CO2 is bespaard ten opzichte van een rit met een conventionele SUV.
Er stond ook in het artikel dat Hyundai de tank alleen redelijk in een SUV kon plaatsen !